Prietenul ca adversar
Friedrich Nietzsche (1844-1900) a fost un filosof german și unul dintre cei mai influenți gânditori din timpurile moderne. În scrierile sale a criticat cultura occidentală contemporană, normele, credințele, credința religia și valorile. El a pus sub semnul întrebării și a ridiculizat atitudinile tradiționale față de viață și a oferit în schimb o viziune bazată pe individualism, ateism și ideile de moralitate a stapanilor (n. trad.: vezi Nietzsche Master-slave morality), auto-depășire și voința de putere.
Următorul pasaj este adaptat din capitolul „Despre prieten” din capodopera lui Nietzsche Așa grăit-a Zarathustra. Zarathustra apare în această carte ca un profet care aduce o nouă viziune umanității. El ne spune că majoritatea oamenilor duc o viață caracterizată de micime, de slăbiciune, satisfacții și conforturi meschine și supunere față de mulțime. Dar este de asemenea posibil să trăiești o viață mai plină și mai nobilă. Aceasta este o viață de luptă constantă, plină de pasiune – în primul rând o luptă pentru a-ți învinge sinele “mic” (n. trad.: în sensul de limitat, mărginit, meschin) și a te recrea pe tine și valorile tale. Pentru Nietzsche, prietenia este unul dintre multele domenii ale unei astfel de lupte. Prietenii adevărați nu sunt drăguți și caritabili unul cu celălalt. Fără luptă și efort, devii pasiv și mulțumit de sine. Prin urmare, „Să fie mila ta pentru prieten ascunsă sub o coajă aspră, încât să-ţi crape dinţii-n ea. ”
Credința noastră în ceilalți dezvaluie exact locurile în care am dori să avem credință în noi înșine. Năzuinta noastră pentru un prieten ne trădeaza. Și adesea dragostea este singurul mod in care putem depăși invidia. Și adesea cineva atacă și face un dusman pentru a ascunde că este vulnerabil in fata unui atac. „Macar fii dușmanul meu!” – Astfel vorbește adevăratul respect, care nu îndrăznește să ceară prietenie.
Dacă cineva își dorește un prieten, atunci trebuie să fie capabil sa declare război și: pentru a purta un război, acela trebuie să fie capabil sa fie el insuși dușman.
Într-un prieten, ar trebui să onorezi, înca, dusmanul. Poți să te apropii de prietenul tău fără să treci de partea lui?
Într-un prieten ar trebui să ai cel mai bun dușman. Si ar trebui să simti cea mai mare apropiere de el, în inima ta, atunci când îi opui rezistență.
Te poti arata fara haine înaintea prietenului tău? Ar trebui să fie o onoare pentru prietenul tău să te dăruiești lui așa cum ești? Dar pentru asta te va blestema. Oricine nu tine secretele pentru el, îi indignă pe alții; ai la fel de multe motive să te temi de goliciune. Într-adevăr, dacă ați fi zei, atunci s-ar putea să vă fie rușine de hainele voastre. Nu te poți face prea frumos pentru prietenul tău, pentru că ar trebui să fii pentru el săgeată și năzuintă către supraom.
Ti-ai văzut vreodată prietenul adormit și ai descoperit cum arată? Care este chipul prietenului tău, la urma urmei? Este fața ta, într-o oglindă aspră și imperfectă.
Ti-ai văzut vreodată prietenul adormit? Nu ai fost șocat că prietenul tău arată așa?
O, prietene, omul este ceva ce trebuie depășit.
Prietenul ar trebui să fie un maestru în ghicit si în păstrat linistea: nu trebuie să vrei să vezi totul. Visul tău ar trebui să-ți dezvăluie ceea ce face prietenul tău când este treaz.
Compasiunea ta ar trebui să fie doar o presupunere – să știi primul atunci când prietenul tău vrea compasiune. Poate că ceea ce iubește în tine este ochiul tău întreg, neîntrerupt și privirea eternității. Compasiunea pentru prietenul tău ar trebui să se ascundă sub o coajă tare, astfel încât atunci când muști din ea să-ti rupi un dinte. În acest fel ea va avea delicatețe și dulceață.
Ești aer curat și solitudine, și pâine și leac pentru prietenul tău? Mulți nu pot scapa din propriile lanțuri și totuși își pot răscumpăra prietenii.
[…]
O, cât de respingătoare este sărăcia voastră, oameni, și zgârcenia sufletelor voastre! Oricât i-ai da prietenului tău, eu voi da chiar dușmanului meu și nu voi fi mai sărac din cauza asta. Există camaraderie, să fie prietenie!
Așa grăit-a Zarathustra.
Notă / Copyright note: Materialul din această secțiune provine din portalul PHILO-PRACTICE AGORA cu acordul expres al fondatorilor / The materials from this section are taken from the PHILO-PRACTICE AGORA with the express consent of the founders