Adevăratul meu eu este libertatea mea de a mă defini
Jean-Paul Sartre (1905-1980) a fost un important filozof existențialist francez, activist politic, romancier și dramaturg. În timpul studenției, în timp ce studia filosofia și alte domenii la École Normale Supérieure, a întâlnit-o pe Simone de Beauvoir, care a devenit tovarășa și iubit sa pe viață. Cei doi au menținut o relație deschisă continuă și au dezvoltat filozofii care aveau un spirit apropiat. În cel de-al doilea război mondial, Sartre a fost redactat de armata franceză și a fost închis de forțele germane. La întoarcerea la Paris, a participat alături de alți intelectuali la activități subterane și a publicat, de asemenea, principala sa carte filosofică „Ființă și neant” (1943). În diferite momente ale vieții sale, el a fost implicat activ în diverse cauze sociale, cum ar fi comunismul, anti-colonialismul și drepturile omului. În 1964 a primit Premiul Nobel pentru literatură, dar l-a refuzat. A murit în 1980 de o afecțiune pulmonară.
O idee fundamentală în filosofia lui Sartre este că conștiința umană este radical liberă – nu există o natură umană fixă care să determine modul în care ne comportăm. Deciziile noastre nu sunt determinate de emoții, personalitate sau orice altă forță. Se poate spune că nu există „sine adevărat” în noi. A fi autentic nu poate însemna decât să fim fideli libertății noastre de a determina ce facem și cine suntem. Următoarele citate sunt adaptate dintr-o carte scurtă, dar influentă, publicată în 1946. În acest eseu, Sartre explică principiile de bază ale teoriei sale existențialiste și o apără împotriva criticilor.
Existențialismul ateist, al cărui reprezentant sunt eu, declară că, dacă Dumnezeu nu există, atunci există cel puțin o ființă a cărei existență se află înaintea esenței sale, cu alte cuvinte, o ființă care există înainte de a fi poate fi definită prin orice concepție despre ea . Această ființă este ființa umană.
Ce vrem să spunem prin EXISTENȚA PRECEDE ESENȚA? Vrem să spunem că ființa umană există mai întâi de toate, se întâlnește pe sine, crește în lume – și se definește după sine. Ființa umană, așa cum este văzută de existențialist, nu poate fi definită pentru că la început el nu este nimic. El nu va fi nimic până mai târziu și apoi va fi ceea ce face din el însuși.
Astfel, nu există natură umană, pentru că nu există Dumnezeu care să poată avea o concepție despre ea. O ființă umană este pur și simplu. Ideea nu este că el este pur și simplu ceea ce se consideră a fi, ci că este ceea ce vrea să fie după saltul său spre existență. O ființă umană nu este altceva decât ceea ce face din sine. Acesta este primul principiu al existențialismului.
[…] Ceea ce vrem să spunem este că ființa umană are o demnitate mai mare decât o piatră sau o masă. Pentru că, în primul rând, există – este ceva care se împinge spre un viitor și este conștient că asta face. O ființă umană este, într-adevăr, un proiect care are o viață subiectivă, în loc să fie un fel de mușchi, sau o ciupercă sau o conopidă. Înainte de a se proiecta, nimic nu există; nici măcar în cerul inteligenței: o ființă umană va atinge existența numai atunci când este ceea ce decide să fie.
[…] Dacă este adevărat că existența este înainte de esență, atunci o ființă umană este responsabilă pentru ceea ce este. Astfel, primul rezultat al existențialismului este că pune fiecare ființă umană în posesia sa însuși așa cum este și pune toată responsabilitatea existenței sale direct pe propriii săi umeri.
Dacă într-adevăr existența precede esența, nu vom putea niciodată să ne explicăm acțiunea ca rezultat al unei anumite naturi umane date. Cu alte cuvinte, nu există determinism – omul este liber, omul este libertate. La asta mă refer când spun că ființa umană este condamnată să fie liberă. Condamnată, pentru că nu s-a creat pe sine și totuși este în libertate. Deci, din momentul în care este aruncat în această lume, el este responsabil pentru tot ceea ce face.
Existențialistul nu crede în puterea emoției. El nu va considera niciodată o emoție măreață ca un flux distructiv care forțează persoana să facă anumite acțiuni, ca urmare a sorții și care, prin urmare, este o scuză pentru a face acele acțiuni. El crede că ființa umană este responsabilă pentru emoția sa.
Niciun existențialist nu va crede că o persoană poate găsi ajutor printr-un semn care i se va da pe pământ pentru a-i arăta calea corectă – pentru că persoana însăși interpretează semnul după cum alege. El crede că fiecare persoană, fără niciun sprijin sau ajutor, este condamnată în fiecare moment să inventeze omul.
Notă / Copyright note: Materialul din această secțiune provine din portalul PHILO-PRACTICE AGORA cu acordul expres al fondatorilor / The materials from this section are taken from the PHILO-PRACTICE AGORA with the express consent of the founders.